Chip tuning

W różnych rodzajach samochodów stosuje się tuning, by poprawić ich wygląd i wydajność. Najczęściej zmienia się w ten sposób parametry silnika. Jedną z metod modyfikujących silnik jest chip tuning.

Co to jest chip tuning?

Chip tuning polega na wstawieniu chipa, konieczna jest także zmiana oprogramowania w sterowniku silnika. Wówczas chip przejmuje sterowanie silnikiem, by osiągał jak najwyższą moc. Tym sposobem można zmodyfikować ciśnienie doładowania sprężarki oraz dawki i ciśnienie wtrysku. Chip tuning diesel zwiększa do 30 procent moc silników. W przypadku silników wolnossących przyrost mocy będzie sięgał 10 procent, dlatego w tym wypadku polecane są inne metody modyfikacji, np. zamontowanie turbosprężarki lub sportowego wałka rozrządu.

Chip tuning czy warto?

Chip tuning to ingerowanie w sterownik silnika i zmiana oprogramowania, dlatego zaleca się go po upływie okresu gwarancyjnego. Niektóre marki dopuszczają jednak tuningowanie aut – trzeba je wykonać w autoryzowanych serwisach.
Metoda ta nie jest jednak polecana dla większości silników, czyli silników wolnossących. Jest zbyt kosztowna, a jej skuteczność niewielka.
Zalety chip tuningu to przede wszystkim możliwość indywidualnego ustawienia parametrów. Przeprogramowanie wymaga jednak analizy stanu technicznego silnika i parametrów jego pracy. Poza tym w silniku doładowanym modyfikować można kilka parametrów: dawkę paliwa, ciśnienie doładowania, kąt wyprzedzenia zapłonu (wtrysku), maksymalne dopuszczalne obroty.
Najlepiej nadają się do chip tuningu silniki wysokoprężne i doładowane jednostki benzynowe.

Chip tuning cena

Cena wykonania chip tuningu zależy od pojemności silnika i jego rodzaju. W każdym przypadku trzeba liczyć się z kosztami minimum powyżej tysiąca złotych.
Chip tuning jest bardzo popularną metodą modyfikacji wydajności auta. Musi być jednak dobrze wykonany, wcześniej konieczna jest kontrola auta, jego dobry stan techniczny i precyzyjne wyliczenie możliwości danego pojazdu. Źle wykonany tuning może skończyć się uszkodzeniem części.